Seznam článků |
---|
Popis |
Videa |
Pohled na svět hledáčkem fotoaparátu je jiný než ten běžný, který světu kolem sebe věnujeme. V hledáčku se nám věci přiblíží, ztiší, získají na intenzitě. To, co bylo všední a obyčejné, probouzí zájem, to, kolem čeho jsme chodili nevšímavě, upoutává naši pozornost.
Vnímat a pozorovat svět hledáčkem fotoaparátu je jednou z možných cest, jak prohlubovat u dětí vztah k místu, ve kterém žijí, jejich schopnost dívat se a vidět.
1. Fotografické vycházky za poznáním
Tento druh vycházek s fotoaparátem má za cíl zjistit, co je možno vidět tam, kam máme namířeno – co tam roste, žije, jaké objekty tam jsou, z čeho jsou případně vyrobeny a co je na nich zajímavého. Když vycházíme za lidmi a jejich profesemi, mohou být objektem zajmu dětí nástroje, výrobky, prostředí dílen.
Při monitorování přírodních lokalit je dobré mít u sebe atlásky – raději miniatlásky – rostlin a živočichů.
Pořízené fotografie jsou dokumentací toho, co děti našly a zjistily. Při pořizování záběrů je v tomto případě nejdůležitější, aby byly udělány v klidu, aby snímky byly nerozmazané, čitelné. Většina běžných fotoaparátů má v přístroji zabudovaný program na focení detailů. Je dobré ho využít.
Fotografie z těchto vycházek za poznáním se mohou stát vítaným doplňkem výuce přírodních a společenských témat, mohou doplnit místní informace na našem portálu, posloužit obcím do jejich regionálních časopisů.
Fotografické monitorování (pořizování záběrů) může být na vycházce obohaceno o další činnosti – zjišťování dalších informací, které se vážou k focenému tématu. Úkol, který mají děti splnit, není pouze určit a vyfotografovat, co na daném území roste a žije, ale i vyhledat a zapsat další informace (např. Jak se pozorovaný živočich chová, jak reaguje na naši přítomnost, jaké je jeho životníprostředí, ...).
2. Fotografické vycházky zaměřené na prohloubení vztahu k místu, na umění učit se dívat, vnímat, prožívat
V programu Místo pro život hledáme způsoby práce, jak podpořit vztah k místu, ve kterém děti žijí. Jedním z mnoha způsobů, jak toho docílit, je využít fotografii. Schopnost dívat se kolem sebe, pozorovat a objevovat mají malé děti. Pokud se tato schopnost záměrně nepěstuje a neposiluje, postupně vyhasíná. Hledáček fotoaparátu se může stát okem, které znovu objevuje, dívá se jakoby poprvé.
Pokud chceme, aby děti vnímaly místo, které má historickou nebo přírodní hodnotu, je to místo zajímavé nebo krásné, můžeme využít fotoaparáty. Aby se záměr vydařil, je třeba docílit tří věcí:
1) aby se děti zastavily,
2) ztišily,
3) věnovaly po určitou dobu pozornost věci, místu nebo jevu, který mu chceme přiblížit.
Pokud se nám tyto tři věci nepodaří, vzniknou sice fotografie, ale záměr, aby místo v dítěti zanechalo stopu, se nám docílit nepodaří. Pomůckou pro tento ne zcela jednoduchý záměr jsou atraktivní úkoly a zajímavé otázky, na které děti hledají fotografické odpovědi.
3. Fotografické vycházky zaměřené na jevy, kolem kterých by bylo žádoucí nechodit nevšímavě
Jaká to jsou místa? Ta, která „žalují na člověka“. Nebezpečná, nehezká, nešetrná k přírodě – rostlinám a živočichům.
I na těchto vycházkách s fotoaparáty postupujeme stejně jako u míst, na kterých jsme chtěli podpořit pozitivní vnímání. Postůj, dívej se, hledej svědectví, nalézej obrazové odpovědi. I na těchto vycházkách je vhodné dát dětem otázky a úkoly, na které hledají fotografické odpovědi.
4. Fotografické vycházky zaměřené na „ilustraci“ místních příběhů, historických událostí, místních bájí a pověstí
5. Časosběr
6. Různé
Při práci s mladšími dětmi (do 3. třídy) můžeme nahradit hledáček fotoaparátu hledáčkem z papíru (vystřižené okénko v kartonu). Záběry, které děti najdou v papírovém hledáčku, jim pak vyfotografují dospělí nebo některé děti, které mají s fotografováním zkušenosti.